Gradul de realizare al programului transmis de MFP – ANAF, pentru perioada 01.01.2019 – 31.12.2019, a fost realizat pe total buget general consolidat administrat de A.J.F.P. Dolj in procent de 100,67%,
Analizând încasările efective din contul de execuţie al bugetului general consolidat aferente perioadei ianuarie – decembrie 2019, a rezultat că la nivelul A.J.F.P. Dolj, acestea au fost în sumă totală de 3.650.571.265 lei, de unde rezultă o depăşire a programului de încasări în sumă absolută de 24.211.265 lei, iar ca procent o creştere cu 0,67% a programului de încasări.
Ponderea, în total venituri colectate în perioada 01.01.2019 – 31.12.2019 de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj, a veniturilor celor patru mari bugete, componente ale bugetului general consolidat este prezentată în tabelul de mai jos:
| Denumire buget | Venituri colectate de A.J.F.P. Dolj în anul 2019 | %
din total |
| Bugetul de stat | 1.520.258.487 | 101,14% |
| Bugetul asigurărilor sociale de stat | 1.449.561.514 | 100,24% |
| Bugetul F.N.U.A.S.S. | 634.379.455 | 100,42% |
| Bugetul asigurărilor pentru şomaj | 46.371.809 | 102,19% |
| TOTAL | 3.650.571.265 | 100,67% |
Analizând nivelul de realizare al volumului de încasări la bugetul general consolidat la nivelul A.J.F.P. Dolj pentru perioada ianuarie – decembrie 2019, detaliat pe bugete, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2018, rezultă, o creştere a volumului încasărilor în sumă absolută de 1.284.073.882 lei (3.650.571.265 lei – 2.366.497.383 lei), iar ca procent o creştere cu 54,26%.
Evoluţia încasărilor veniturilor bugetare în perioada ianuarie – decembrie 2019 cumulat pe total buget general consolidat administrat de A.J.F.P. Dolj şi pe fiecare buget în parte, precum şi pe principalele impozite şi taxe în cadrul bugetului de stat, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2018 se prezintă astfel:
lei
| Realizat ianuarie –
decembrie 2019 |
Realizat ianuarie –
decembrie 2018 |
2019/2018
% |
|
| TOTAL Buget General Consolidat | 3.650.571.265 | 2.366.497.383 | 154,26% |
| Buget de stat (exclusiv încasări în vamă), din care: | 1.520.258.487 | 843.055.784 | 180,33% |
| – Impozit pe profit; | 164.808.497 | 33.722.907 | 488,71% |
| – Impozit pe venit; | 462.472.477 | 345.468.455 | 133,87% |
| – TVA (exclusiv încasari pentru importurile de bunuri); | 526.703.108 | 249.197.034 | 211,36% |
| – Accize (exclusiv încasări în vamă); | 1.865.724 | 1.863.631 | 100,11% |
| – Rest venituri (exclusiv încasari în vamă); | 364.408.681 | 212.803.757 | 171,24% |
| Bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate | 634.379.455 | 492.437.124 | 128,82% |
| Bugetul asigurărilor sociale de stat | 1.449.561.514 | 996.757.598 | 145,43% |
| Bugetul asigurărilor pentru şomaj | 46.371.809 | 34.246.877 | 135,40% |
– Bugetul de stat – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 677.202.703 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 80,33%;
– impozit pe profit – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 131.085.590 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 88,71%;
– impozit pe venit – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 117.004.022 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 33,87%;
– TVA – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 277.506.074 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 11,36%;
– accize – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 2.092 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 0,11%;
– rest venituri – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 151.604.924 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 71,24%;
– Bugetul Fondului Unic de Asigurări de Sănătate – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 141.942.331 lei, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 28,82%;
– Bugetul asigurărilor sociale de stat – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 452.803.916 lei, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 45,43%;
– Bugetul asigurărilor pentru şomaj – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2019 au înregistrat o depăşire în sumă absolută de 12.124.932 lei, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 iar ca procent o creştere cu 35,40%;
Obiectivele pentru anul 2020
- Creşterea veniturilor bugetare
În anul 2019 efortul AJFP Dolj de colectare a veniturilor bugetare s-a concretizat prin creşterea cu 54% faţă de anul 2018, fapt pentru care şi în anul 2020 se va urmări maximizarea acestor venituri.
- Creşterea conformării voluntare.
2.1. Identificarea contribuabililor care nu-şi indeplinesc obligaţile declarative şi consilierea acestora pentru plata la timp şi completarea corectă a declaraţiilor
2.2. Identificarea contribuabilor care plătesc obligaţiile fiscale dupa împlinirea termenului de plata (ex.cu întârziere de 30 de zile fata de termenul de plata) si sortarea acestora in ordine descrescătoare a sumelor.
2.3. Contactarea telefonica sau prin posta electronica, înainte de împlinirea termenului de plata, cu cel puţin 5 zile, pentru atenţionarea acestora in vederea achitării la termen
2.4. Pentru debitorii, persoane juridice, care înregistrează obligaţii fiscale restante la 31.12.2018, si care îndeplinesc condiţiile de restructurare a creanţelor conform Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, se vor prezenta beneficiile acestor facilitaţi, a condiţiilor ce trebuie respectate si a alternativei ireversibile, in condiţiile in care nu depun astfel de cereri, respectiv obligaţia organului fiscal de a deschide procedura insolventei,
2.5. Ca alternativa la aceste facilitaţi fiscale, se vor prezenta înlesnirile la plata prevăzute de Codul de procedura fiscala, prin prezentarea beneficiilor si a condiţiilor ce trebuie îndeplinite, inclusiv a legistatiei incidente si a procedurii aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 90/2016, pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central, cu modificările si completările ulterioare (le poate fi recomandat sa acceseze ghidul de acordare a înlesnirilor publicat pe pagina de internet a ANAF).
2.6. Se va monitoriza activitatea unitatilor subordonate in materie de colectare a creantelor bugetare datorate de contribuabili, persoane fizice si juridice;
2.7.stabilirea pentru structurile teritoriale a sarcinilor de realizare a programului de incasari la bugetul general consolidat trimestrial si cumulat;
2.8. Se va monitoriza si indruma activitatea organelor de executare silita din cadrul unitatilor subordonate cu privire la punerea in aplicare a procedurilor de executare silita a persoanelor fizice si juridice cu respectarea termenelor legale, in vederea cresterii gradului de recuperare a creantelor bugetului de stat si contributii sociale
- Îmbunătăţirea relatiei cu contribuabilii
3.1. Lunar se vor organiza la CECAR si la sediul AJFP Dolj intalniri cu organizatiile profesionale si cu contribuabilii in vederea informarii privind noutatile legislative in domeniul fiscal si alte teme de interes din domeniul fiscal.
3.2. In anul 2020 incepand cu data de 01.01.2020 se afla in derulare campania de depunere a declaratiei unice in colaborare cu organele fiscale locale
3.3. Până la data de 25 mai 2020 urmeaza sa se organizeze un numar de 20 de intalniri cu reprezentantii UAT urilor pentru informarea corespunzatoare cu privire la declaratia unica
3.4. Se vor organiza deplasari la UAT uri pe baza unui calendar afisat pe site ul ANAF pentru colaborare cu persoanele din cadrul UAT urilor in vederea sprijinirii contribuabililor la completarea si depunerea declaratiei unice.
3.5. Dezvoltarea serviciului Spaţiul Privat Virtual prin mediatizarea acestuia
3.6. Dezvoltarea serviciului PATRIMVEN
3.7. ANAF devoltă o serie de servicii electronice pe care administraţia noastră le promovează în vederea îndrumării contribuabililor de a migra în mediul on line.
Modificări legislative publicate în perioada 01 ianuarie 2020- 21 februarie 2020
1.Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 5 din 8 ianuarie 2020 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2482/2017 privind procedura și condițiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați și a importatorilor autorizați (Monitorul Oficial nr. 23 din 14 ianuarie 2020).
Precizări suplimentare:
2.OMFP 5 – MODIFICARE PROCEDURĂ AUTORIZARE ANTREPOZITE FISCALE
Potrivit prevederilor art. 359 din Codul fiscal, autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați se efectuează de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.
Procedura și condițiile în care se realizează autorizarea se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice la propunerea A.N.A.F.
ANTREPOZITUL FISCAL este locul în care produsele accizabile sunt produse, transformate, deținute, primite sau expediate în regim suspensiv de accize de către un antrepozitar autorizat în cadrul activității sale.
DESTINATARUL ÎNREGISTRAT este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă să primească, în cadrul activității sale, produse accizabile care se deplasează în regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru.
EXPEDITORUL ÎNREGISTRAT este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă din statul membru în care are loc importul, în cadrul activității sale, exclusiv să expedieze în regim suspensiv de accize produsele accizabile puse în liberă circulație.
IMPORTATORUL AUTORIZAT înseamnă persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă să importe, în cadrul activității sale, produse accizabile supuse marcării prin banderole sau timbre.
Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi se efectuează de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, prin comisiile regionale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate.
Prin excepţie, autorizarea antrepozitelor fiscale pentru producţia exclusivă de vinuri realizată de către contribuabili , alţii decât contribuabilii mari şi mijlocii stabiliţi conform reglementărilor în vigoare, micile distilerii, micile fabrici de bere independente, precum și a destinatarilor înregistrați ocazionali se face prin comisii teritoriale (județene) pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, constituite la nivelul structurilor teritoriale ale direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
Comisiile au competenţă să autorizeze contribuabilii administraţi de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice (DGRFP), precum şi marii contribuabili care au sediul social în raza teritorială a acestora.
Componența comisiei regionale: directorul general (președinte), directorul executiv vamă, directorul executiv colectare, directorul executiv inspecție, șef serviciul juridic.
Componența comisiei teritoriale (județene): șef birou vamal (președinte), șef administrație județeană, reprezentant serviciu juridic din cadrul administrației județene, persoana desemnată de şeful biroului vamal, cu atribuţii de autorizare, persoana desemnată de şeful biroului vamal, cu atribuţii în domeniul mişcării produselor accizabile.
Prin ordin se aduc o serie de modificări la procedura și condițiile în care se realizează autorizarea.