Aerul este factorul de mediu care constituie cel mai rapid suport ce favorizează transportul poluanţilor în mediu. Poluarea aerului are multe şi semnificative efecte adverse asupra sănătăţii umane şi poate provoca daune florei şi faunei în general.
Calitatea aerului este determinată de emisiile în aer provenite de la sursele staţionare şi sursele mobile (traficul rutier), cu preponderenţă în marile oraşe, precum şi de transportul pe distanţe lungi a poluanţilor atmosferici.
În România, domeniul „calitatea aerului” este reglementat prin Legea nr.104/15.06.2011 privind calitatea aerului înconjurător. Legea calităţii aerului are ca scop protejarea sănătăţii umane şi a mediului ca întreg prin reglementarea măsurilor destinate menţinerii calităţii aerului înconjurător acolo unde aceasta corespunde obiectivelor pentru calitatea aerului înconjurător stabilite prin prezenta lege şi îmbunătăţirea acesteia în celelalte cazuri.
Respectând criteriile de clasificare impuse de Uniunea Europeană, în scopul evaluării calităţii aerului, pe teritoriul României, au fost stabilite, conform prevederilor Anexei nr.2 din Legea nr. 104/2011:
– 13 aglomerări: Bacău, Baia Mare, Braşov, Brăila, Bucureşti, Cluj Napoca, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti şi Timişoara;
– 41 zone, reprezentand delimitari administrative ale judetelor
În scopul evaluării calităţii aerului, în fiecare zonă sau aglomerare, se delimitează arii care se clasifică în regimuri de gestionare (A, B sau C) în funcţie de pragurile superior şi inferior de evaluare.
In anul 2018, ca urmare a rezultatelor obtinute prin sistemul automat de monitorizare, in perioada 2017 – aprilie 2018, prin cele 5 statii de supravegherea calităţii aerului in Craiova, in baza Ordin nr.598/2018 privind aprobarea listelor cu unităţile administrativ-teritoriale întocmite în urma încadrării în regimuri de gestionare a ariilor din zonele şi aglomerările prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, aglomerarea Craiova a fost încadrată în regimul I de gestionare, trebuind să elaboreze Planul Integrat de Calitate a Aerului, care trebuie să conțină măsuri de reducere pentru anumiti poluanți atmosferici iar judetul Dolj, conform incadrarii in regimul II de gestionare – Planul de mentinere a calitatii aerului.
In vederea verificarii modului de respectare a prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, de catre Primaria Craiova, art. 22 lit.c privind asigurarea elaborarii planului de calitate a aerului , in luna aprilie 2019 Comisariatul General al Garzii Nationale de mediu a efectuat o inspectie in urma careia s-au stabilit masuri cu termene, termenul final pentru realizarea planului fiind 9 luni de la data inspectiei. Actiunile derulate pana in prezent de catre Primaria Craiova, in acest sens, denota demararea procedurilor care conduc la realizarea planului.
Conform art.57 alin.1 al Legii 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, desfăşurarea activităţilor existente, precum şi începerea activităţilor noi cu posibil impact semnificativ asupra calităţii aerului înconjurător se realizează numai în baza autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu emise conform legislaţiei în vigoare.
alin.2 Autorizaţia de mediu/Autorizaţia integrată de mediu stabileşte valori-limită de emisie pentru poluanţii specifici activităţii desfăşurate, ţinând cont de cele mai bune tehnici aplicabile în domeniu, precum şi de nivelul calităţii aerului înconjurător la nivel local.
Conform atributiilor specifice ale GNM, in domeniul controlului poluarii, prevazute de HG 1005/2012 privind organizarea si functionarea garzii de mediu, comisarii controlează modul în care sunt respectate prevederile actelor de reglementare privind protecția mediului și verifică măsurile stabilite prin programele de conformare sau planurile de acțiuni pentru activitățile economico-sociale .
Asadar, in baza Planurilor Anuale de Inspectii – sunt realizate inspectii planificate pentru verificarea modului de respectare al actelor de reglementare emise de Autoritatea Teritoriala pentru Protectia Mediului, in speta Agentia pentru Protectia Mediului Dolj, care cuprind capitole referitoare la factorii de mediu in sensul dotarilor, monitorizarilor, emisiilor de poluantilor specifici, limite ale acestora si raportari specifice.
Astfel, au fost efectuate inspectii planiifcate la operatori ale caror activitati genereaza emisii in atmosfera, astfel:
La instalatii pentru incinerarea deseurilor medicale si a altor tipuri de deseuri STERICYCLE ROMANIA SA, MEDILINE EXIM SRL , HERMAN SRL;
La instalatii mari de ardere si depozitele de deseuri aferente si care reprezinta tot surse de poluare atmosferica datorita spulberarilor aparute in anumite conditii meteorologice, SE CRAIOVA II cu depozitul Valea Manastirii si SE ISALNITA cu depozitele Mal Stang si Mal Drept;
La instalatii si activitati care utilizeaza solventi organici, pentru verificarea respectarii valorilor – limita de emisie pentru conformarea cu prevederile Legii 278/2013 privind emisiile industriale: FORD ROMANIA SA, MAGNA EXTERIORS&INTERIORS SRL, AVI SA, AVI PISCINE SA, ELECTROPUTERE SA, OD TEHNIC SRL, MOVIPLAST SRL, RELOC SA, EDOARDO DESIGN SRL, TOTAL WASH CONCEPT SRL, etc.
La activitatile de comercializare a carburantilor, in vederea verificarii respectarii prevederilor Legii 264/2017 privind stabilirea cerințelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compuși organici volatili (COV) rezultați din depozitarea benzinei și din distribuția acesteia de la terminale la stațiile de distribuție a benzinei, precum și în timpul alimentării autovehiculelor la stațiile de benzină, pentru verificarea îndeplinirii cerințelor tehnice de proiectare și de exploatare, stabilite în scopul reducerii emisiilor totale anuale de compuși organici volatili, rezultați din operațiunile de încărcare în instalațiile de depozitare a benzinei la stațiile de benzină, sub valoarea-țintă de referință de 0,01% în greutate din cantitatea totală tranzitată.
Pentru nerespectarea prevederilor Legii 104/2011 privind calitatea aerului inconjurator, precum si pentru nerespectarea altor prevederi legale, Lege 278/2013 privind emisiile industriale care vizeaza factorul de mediu aer, CJ Dolj al GNM, a aplicat sanctiuni si a stabilit masuri pentru conformare.
Cu toate că, Complexul Energetic OLTENIA – SE Craiova II şi SE Işalniţa folosesc pentru depozitarea cenuşii generate, pe cele trei depozite, din activitatea de producerea energiei electrice – tehnologia fluidului dens, cea mai bună tehnologie disponibilă agreată de Uniunea Europeană, fapt care a permis diminuarea semnificativă a spulberărilor în condiţii normale, în condiţii meteorologice extreme (rafale puternice de vânt, schimbări bruşte de direcţie a vântului, temperaturi ridicate care conduc la uscarea rapida a solului) apare fenomenul spulberărilor de cenuşă.
În anul 2018, urmare a numeroaselor sesizari privind spulberările de cenuşă în special în zona localitătilor Mischii şi Simnicul de Sus – CJ Dolj a notificat Agenția pentru Protecția Mediului Dolj în legătură cu nerespectarea condiţiilor din Autorizația Integrata de Mediu nr. 74/07.07.2018, în vederea aplicării dispozitiilor art. 17 din OUG 195/2005 , aceasta ducând, în vederea remedierii deficienţelor, la elaborarea de către SE CRAIOVA II a unui program de măsuri cu aplicabilitate imediata, de măsuri alternative și de perspectivă, pentru soluţionarea situației privind spulberările în condiții meteo extreme.
De asemenea, s-au aplicat: o amenda in cuantum de 100 mii lei, operatorului Complexul Energetic Oltenia SA – Sucursala Electrocentrale Craiova II , pentru nerespectarea prevederilor Legii 104/2011, privind calitatea aerului inconjurator, art. 79 alin.4 lit.a – nerespectare prevederi act de reglementare in ceea ce priveste indicatorului pulberi in suspensie, si tot pentru nerespectare calitate aer, 50 mii lei: nerespectare prevederi Lege 278/2013 privind emisiile industriale, art.8 alin.1 – pentru nerespectare prevederi acte reglementare cu privire la asigurarea de masuri necesare pentru prevenirea antrenarii de pulberi de pe depozitul de zgura si cenusa, Valea Manastirii.
In anul 2019 a fost aplicata o amenda in cuantum de 100 mii lei, operatorului Complexul Energetic Oltenia SA – Sucursala Electrocentrale Craiova II , pentru nerespectarea prevederilor Legii 104/2011, privind calitatea aerului inconjurator, art. 79 alin.4 lit.a – nerespectare prevederi act de reglementare in ceea ce priveste indicatorului pulberi in suspensie.
Pentru verificarea conformarii operatorului ECO SUD SA, cu prevederile Normativului tehnic privind depozitarea deşeurilor, aprobat prin Ordinul MMGA nr. 757/2004, potrivit căruia „Gazul de depozit generat în urma descompunerii deseurilor municipale trebuie colectat si tratat într-un mod care sa conduca la diminuarea efectelor negative pe care acesta le poate avea asupra mediului înconjurator…”, incepand cu anul 2018 au fost stabilite masuri cu termene privind Realizarea unei reţele de extracţie, colectare şi tratare a gazului de depozit, montarea la statia de tratare biogaz a sistemelor de monitorizare si inregistrare a temperaturii de ardere, a debitului de gaz ars si a constituentilor primari ai gazului de depozit, asigurarea functionarii continue a instalatiei de ardere biogaz; pana la data prezentei, a parte din masurile dispuse la ECO SUD SA, cu aceasta referire, au fost duse la indeplinire, altele se afla in rezolvare.
In ceea ce priveste controlul nivelului radioactivitatii , in conformitate cu prevederile Legii nr.111 din 10 octombrie 1996 R privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare , conform art. 1 alin. 1 si alin.2 – Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, este organul de specialitate al administraţiei publice centrale cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului, abilitat pentru reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare desfăşurate în scopuri exclusiv paşnice şi a altor activităţi care conduc la expunerea la radiaţii ionizante, astfel încât să se îndeplinească cerinţele de securitate nucleară, de securitate radiologică, de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a pacientului, a mediului, a populaţiei şi a proprietăţii, cu riscuri minime, în conformitate cu reglementările şi cu respectarea obligaţiilor ce decurg din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte.