Omnia Photo vă invită la expoziția organizată de încolaborare cu Muzeul Olteniei Craiova și Foto Club-ul „Mircea Faria”: Ken Taranto – The Settlements. Expoziția găzduită de Muzeul Olteniei Craiova, str. Madona Dudu nr.14 va putea fi vizitată în perioada 23.03.2018- 15.04.2018.
The Settlements (Așezările)
În anul 2012 m-am stabilit în Israel, după o perioadă de treizeci de ani petrecută în Statele Unite ale Americii, la New York. Acesta este și anul de început al proiectului personal de documentare fotografică numit „The Settlements”, proiect care se referă la așezările israeliene din Cisiordania.
(Notă: Cisiordania, „malul de vest” sau West Bank, în limba engleză, este un teritoriu aflat pe malul drept al râului Iordan.)
Deși citisem destul de frecvent știri despre aceste așezări, simțeam că de fapt știam puține lucruri despre ele. În mintea mea erau proiectate sub forma unor grupări izolate de teritorii locuite pe vârfuri de coline, dar m-am gândit că această idee ar putea fi una indusă de mass media. M-am întrebat cum este să fii acolo, în acele locuri și dacă sunt toate aceste așezări la fel.
Mi-am început documentarea prin vizite de o zi, întreprinse de la Tel Aviv către diferite așezări, în scurt timp descoperind o mare varietate de locuri. Practic, deși așezările se asemănau sub anumite aspecte, niciuna nu era la fel ca cealaltă. Am aflat că nu există un singur fel de locuitor al acestor așezări. Unii sunt sioniști ai noii ere întorși stereotipic pe aceste pământuri, alții sunt ultra ortodocși. Unele comunități sunt seculare, în timp ce altele au locuitori apartenenți ai unor religii seculare. Sunt și comunități prospere, dar și paupere. Există comunități închise și izolate, dar și comunități deschise către zonele arabe din vecinătate.
Coexistența și sensul apartenenței au devenit teme presante și persistente ale drumurilor parcurse. De-a lungul proiectului, punctul meu de vedere s-a schimbat pe măsură ce am recunoscut că aparențele pot înșela și lucrurile nu sunt decât foarte rar ceea ce par a fi.
Îmi prezint fotografiile intenționat acompaniate de un volum minim de informații sau chiar fără nicio indicație deoarece, orice formă de discurs narativ va influența felul în care fotografiile sunt percepute. Doresc să evit punerea acestora în serviciul oricărui tip de agendă politică. Vreau ca privitorul să facă singur efortul de a găsi sensul unor fotografii netensionate de, probabil, cea mai tensionată situație din lume.
Ken Taranto s-a născut în anul 1959 în New York City și a copilărit în diferite locuri din SUA până la vârsta de 10 ani, când familia s-a stabilit în California. La vârsta de 15 ani un vecin l-a introdus în lumea fotografiei, acesta fiind și momentul în care și-a descoperit chemarea. După terminarea studiilor la UC Berkeley s-a mutat la Vancouver în 1980,aici studiind cu Jeff Wall și obținând, în 1985, titlul de Master of Fine Arts în fotografie în cadrul Pratt Institute.
În cei douăzeci de ani care au urmat a deținut și a administrat un laborator de fotografie în Manhattan, specializat pe developarea de film alb-negru și tipărirea de fotografii pentru fotografi profesioniști și agenții, precum Magnum.
În aceeași perioadă de timp a desfășurat, la cererea organizației Lefrak, documentarea lunară, pe parcursul a 27 de ani, a etapelor lucrărilor de construcție efectuate de-a lungul zonelor de coastă în Jersey City, pe malul stâng al râului Hudson, cu fața spre partea sudică a Manhattan-ului. În 1993 a deschis Taranto Gallery în Manhattan, galerie în care, de-a lungul a zece ani de activitate, a realizat peste 100 de expoziții, acesta fiind locul în care numeroși tineri artiști și-au vernisat primele expoziții în New York.
Taranto a învățat fotografie nu doar ca modalitate de a fotografia dar și de a face propriu-zis fotografii. Pentru aceasta a avut nevoie să înțeleagă expunerea, tehnicile de tipărire, procedee de developare a peliculei, dar și caracteristicile aparatelor foto utilizate. Acest lucru i-a permis să acorde suport tehnic de specialitate fotografilor. Taranto a fost mai degrabă interesat de activitățile legate de tiparul comercial decât de fotografia comercială. Aceasta activitate i-a permis să împărtășească și să reprezinte viziunile altor fotografi.